Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Ik wil voor morgen nog een sloep reserveren, kan dat?

Ons online reserveringssysteem sluit de avond voor de afvaart om 00:00. Tot die tijd kun je dus gewoon voor de dag erop een sloep reserveren. Zie je geen sloepen meer? Dan zitten we helaas vol! Het heeft dan ook geen zin om te bellen.

Ik wil voor vandaag nog een sloep reserveren, kan dat?

Ons online reserveringssysteem sluit de avond voor de afvaart om 00:00. Tot die tijd kun je zelf een sloep reserveren. Daarna is het online én telefonisch niet meer mogelijk om een sloep te huren.

Heb ik een vaarbewijs nodig?

Nee, je hebt geen vaarbewijs nodig om met onze sloepen te varen.

We houden wel een minimum leeftijd van 21 jaar aan voor de hoofdhuurder van de sloep. Er moet dus binnen het reisgezelschap minimaal één persoon 21+ zijn die de verantwoordelijkheid van de vaart op zich neemt. Deze persoon moet ook een legitimatiebewijs kunnen tonen ter plaatse.

Vanaf welke leeftijd mag ik een sloep huren?

De hoofdhuurder moet minimaal 21 jaar zijn. De rest van het gezelschap mag jonger zijn, maar één persoon draagt verantwoordelijkheid en die dient 21+ te zijn. Deze persoon moet ook een legitimatiebewijs kunnen tonen ter plaatse. 

Komen er ter plaatse nog kosten bij?

Nee, tenzij je ter plaatse nog dingen wil bijboeken zoals bijvoorbeeld een boxje of een opbergton. Of bij het veroorzaken van schade.

Borg dient wel ter plaatse te worden voldaan, maar die krijg je in principe aan het einde ook weer terug.

Wat is het vaargebied?

Het vaargebied reikt van het stuwpand in Linne tot aan Maaseik (België). Dit is een gebied waar je gemakkelijk de hele dag kunt vertoeven met mooie Maasplassen. Je mag in elk geval nooit zelf door de sluizen of stuwen. Wil je verder varen dan ons vaste vaargebied? Dan kan dat alleen met kapitein. 

Op onze vaarkaart kun je een beter beeld krijgen van het vaargebied van onze sloepen. Doorgangen en locaties die verboden zijn, zijn duidelijk aangegeven op de vaarkaart. Indien er uitzonderingen zijn, worden die zo snel mogelijk gecommuniceerd en voor aanvang van de sloeptocht zal dit allemaal worden toegelicht.

Wat zijn de verhuurtijden van de sloepen?

Dat verschilt per sloep. We werken met verschillende tijdsloten voor verschillende modellen sloepen. Op die manier spreiden we de afvaart momenten. Zo krijgt iedereen voldoende aandacht en tijd en duurt het minder lang voor je het water op kunt. Als je in ons overzicht van de vloot doorklikt naar elke specifieke sloep, dan vind je daar ook de specifieke afvaarttijden.

Wij hanteren een hoog- en een laagseizoen met de mogelijkheden van afvaart. Dit heeft te maken met hoe lang er voldoende daglicht is voor een veilige vaart.

Wanneer is het vaarseizoen en hoog- en laagseizoen?

In principe loopt het gehele vaarseizoen van 1 april tot 30 september. Dit is weersafhankelijk dus dat kan per jaar een beetje wisselen.

Het hoogseizoen valt tussen 1 mei en 15 augustus. Dan zijn ook de avonvaarten mogelijk omdat het lang licht is.

Het voor- en naseizoen zijn voor ons laagseizoen. Dit loopt van 1 april tot 1 mei en van 15 augustus tot 30 september. Tijdens het laagseizoen is de afvaart beperkter.

Kan ik met kinderen sloepvaren en moeten ze dan een zwemdiploma hebben?

Jazeker kan dat! Het is voor jong en oud leuk om te doen. Het hebben van zwemdiploma’s is niet verplicht, maar varen zonder diploma’s is wel altijd op eigen risico.

We hebben voor kinderen zwemvesten beschikbaar en we adviseren dan ook ten zeerste om deze zwemvesten te gebruiken. Ook als de kinderen wel zwemdiploma’s hebben. Veiligheid boven alles!

Wil je een zwemvest gebruiken, vraag daar dan even naar bij ons personeel of geef het vantevoren aan in de reservering.

Hebben jullie (kinder)zwemvesten?

Ja, wij hebben gratis zwemvesten die je kunt gebruiken bij de huur van onze sloepen. Veiligheid boven alles! We raden mensen die niet kunnen zwemmen ook zeker aan om een zwemvest aan te trekken. Echter is het niet verplicht.

Wil je gebruik maken van deze zwemvesten? Zet dit dan vooraf in de reservering of vraag ernaar vóór afvaart. Ze liggen niet standaard op de sloep.

Mag mijn hond / huisdier mee?

Nee, helaas is het niet toegestaan om huisdieren mee te nemen. Dit vanwege de hygiëne en het extra schoonmaakwerk.

Kom je toch met je huisdier dan moeten we je helaas weigeren en ben je de huur kwijt.

Mag ik eten en drinken aan boord?

Dat mag! Zolang je de sloep netjes achterlaat is het geen enkel probleem. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld na je vaart nog een tafeltje te reserveren bij Café-Maarsterras ‘t Veerhuis

Mag ik roken op de sloep?

Nee, het is niet toegestaan om te roken op de sloep. Mochten we na afloop schade van sigarettenpeuken in het meubilair vinden, dan wordt dit verrekend met je borg. 

Mag ik met alcohol op varen?

Nee. Je neemt net als een bestuurder van een auto ook met een boot “gewoon” deel aan het verkeer. Daarvoor gelden dezelfde regels voor alcohol en andere middelen als in het verkeer op de weg. Er is dus een alcohollimiet ook achter het stuur van een sloep.

Wil je je niet druk hoeven maken over een BOB? Dan bieden we ook de mogelijkheid om een sloep met kapitein te huren. Mocht je graag een kapitein bij je sloep willen reserveren dan moet je dit via de e-mail met ons regelen na reservering van de sloep. Houd in dat geval rekening met het maximaal aantal personen wat op de sloep mag (de kapitein telt ook mee). Minder dan een week vantevoren kan geen kapitein meer gereserveerd worden.

Kan ik een feest vieren op jullie sloepen?

Dat hangt van het feestje af. Wij willen graag dat al onze eigen gasten, maar ook de andere recreanten in en om het water een prettige tijd ervaren zonder overlast van onze sloepen. Een grotere groep familie of vrienden die samenkomt om net als anderen te genieten van het Limburgse land en elkaars gezelschap is van harte welkom. Luide muziek, drank en “feesten” zoals tijdens een vrijgezellenfeest zijn niet toegestaan op onze sloepen.

De flying lounge is voor 8 volwassenen en 2 kinderen. Mag ik ook met 9 volwassenen?

Nee, wij houden voor deze sloep het maximum van 8 volwassenen aan. Er mogen dan nog 2 kinderen bij met een maximum leeftijd van 12 jaar.

Hoe hard kan jullie sloep?

Een sloep is géén speedboot. Alle sloepen die varen op de Maasplassen en die te varen zijn zonder vaarbewijs hebben dezelfde snelheidsbeperking. Wij vragen daarnaast ook rekening te houden met andere recreanten op het water en de drijvende steigers. Ook een minder snelle boot kan veel deining veroorzaken.

Jullie sloepen hebben allemaal een zonnekap, kan die ook open?

Nee dat is niet toegestaan. Deze softkappen zijn slijtagegevoelig en wij willen graag dat iedereen er plezier van kan hebben.

Borg en verzekeren

Moet ik borg betalen voor een sloep?

Ja, voor onze zekerheid vragen we een borg van € 300,-. Deze borg dien je voor aanvang van de vaart te betalen, contant of via de pin. Je kunt er ook voor kiezen een schadeverzekeren af te sluiten en geen borg te betalen. Voor een hele huurperiode kost dit € 49,50. Je bent dan verzekerd tot een schadebedrag van € 3.000,-.

Maak je geen schade en is de sloep netjes en schoon? Dan krijg je het borgbedrag terug, het verzekeringsbedrag uiteraard niet.

Waarom moet ik borg betalen?

Een ongelukje zit in een klein hoekje. Tijdens het varen met een sloep kan er dan ook van alles gebeuren. Daarom vragen wij een borg. Veroorzaakte schade, verlies of ander letsel komen voor rekening van de huurder, waarbij de borg (of een deel ervan) het eigen risico (€ 300,-) dekt. 

Is gemaakte schade groter dan de borg dan wordt de rest van het schadebedrag alsnog op de huurder verhaalt.

Als je de sloep buitensporig vies terugbrengt, wordt er € 25,- van je borg ingehouden. 

Betaal ik ook borg als ik met kapitein huur?

Nee, in principe is de kapitein verantwoordelijk voor eventuele gemaakte vaarschade. Andere schade door onrechtmatig gebruik of bijvoorbeeld brandgaatjes van peuken etc is wel voor kosten van de huurder.

Wat als ik schade maak? Ben ik verzekerd?

Nee, niet standaard. Je kunt je hier apart voor verzekeren.

Sloephuren-Limburg heeft de sloepen verzekerd. Dat wil zeggen voor schade die niet is veroorzaakt door de huurder.

Veroorzaak jij als huurder schade, dan komen deze kosten voor je eigen rekening. Wil je dit risico afkopen dan betaal je € 49,50 per gehuurde sloep. Je bent dan verzekerd bij ons tot € 3.000,-.

Maak je meer schade dan € 3.000,- dan komt dit alsnog voor je eigen rekening. Je WA-verzekering dekt deze schade niet.

Kies je voor een schadeverzekering dan hoef je ook geen borg te betalen.

Annuleren of reserveren

Als het slecht weer is op mijn vaardag, gaat de vaart dan door?

Alleen als wij het niet verantwoord vinden om te varen, omdat het bijvoorbeeld heftig onweert dan zullen we de vaart niet door laten gaan. Wij kennen onze sloepen en de vaaromstandigheden hier op de Maasplassen het beste dus wij zijn ook degene die beoordelen wat valt onder “onverantwoord”.
We baseren onze keuze hierin op het vooraf voorspelde weer van weeronline en op de dag zelf op de berichten van buienalarm. Hoor je niets van ons dan mag je er vanuit gaan dat de vaart door kan gaan.

Mocht er reden zijn voor ons om te annuleren dan zal alle correspondentie hierover via de e-mail plaatsvinden.

Indien wij annulering op basis van de voorspellingen dan doen wij dit;

  • Voor afvaart in de ochtend: tot 22.00 uur de avond tevoren
  • Voor afvaart in de middag: tot 09:00 uur in de ochtend van afvaart
  • Voor afvaart in de avond: tot 13.00 uur in de middag van afvaart

Wij willen graag bijtijds informeren, maar in noodgevallen kan het voorkomen dat we kort voor afvaart contact opnemen over annulering.

Wil je echt “goed weer garantie”? Dan kun je het beste onze flexibele annulering afsluiten. Hier vind je daar alles over.

Wat is jullie "goed weer garantie"?

Dat is onze flexibele annuleringsverzekering. Met deze extra af te sluiten annuleringsverzekering kun je tot 8:00 op de dag van afvaart nog annuleren zonder opgaaf van reden.

Je kan bijvoorbeeld bij ziekte of een mindere weersvoorspelling ervoor kiezen om niet te komen varen. Daarom noemen wij deze annulering onze “goed weer garantie”. Je kunt immers kort voor vertrek nog besluiten niet te gaan. 

Uitgebreidere informatie en voorwaarden van onze flexibele annulering vind je bij onze vaarwaarden en op de reserveringspagina.

Kan ik (kosteloos) annuleren of verplaatsen?

Aan het annuleren of het verplaatsen van je afvaart zitten bepaalde voorwaarden. We hebben natuurlijk een bepaald aantal sloepen en het zou zonde zijn als deze bezet gehouden worden en dan last-minute geannuleerd worden. Onder onze vaarwaarden lees je hier meer over.

Wil je de vrijheid hebben om te annuleren bij bijvoorbeeld regen of ziekte? Kies dan voor onze flexibele annulering. Hiermee mag je annuleren tot een dagdeel voor afvaart.

Bereikbaarheid

Waar kan ik mijn auto parkeren?

Het gemakkelijkste is om te parkeren onder het viaduct van de A2 snelweg. Daar staat hij beschut en uit de drukte.

Als daar geen plek is kun je je auto elders in Wessem parkeren. In Wessem is parkeren overal gratis.

Waar moet ik me melden om op te stappen?

We verwelkomen je graag bij de balie die gelegen is op de hoek van Polstraat 2, te herkennen aan de vrolijke aap.

Mocht er niemand achter de balie staan, dan kan het zijn dat zij met andere gasten bezig zijn. We willen je in dat geval vragen om naar Café-Maasterras ’t Veerhuis, Polstraat 1, 6019BL Wessem te gaan en je daar binnen aan de bar te melden. Zij regelen dan dat er zo snel mogelijk iemand naar je toekomt van ons team.

Ik ben onderweg maar ben vertraagd, wat nu?

Als je merkt dat je niet op tijd aanwezig kan zijn, neem dan even telefonisch contact met ons op, dan bespreken we de opties.

We zijn te bereiken op 06 – 39 56 76 20. Dit telefoonnummer is niet voor reserveringen.

Staat jouw vraag hier niet tussen? Stuur ons dan gerust een berichtje! Kijk hiervoor op onze contactpagina.

Sloephuren-limburg.nl